Tips

Skinfood

Eet jezelf mooi!

Huidverzorging gaat natuurlijk veel verder dan je beauty routine in de badkamer. Door gevarieerde, gezonde voeding te eten zie je dit terug aan je huid. Daarnaast kun je supplementen innemen om in al je behoeftes te voldoen!

Omega-3 vetzuren

Zorgen, net als ceramiden en cholesterol voor een beschermend vetlaagje wat je huid beschermd en gehydrateerd houdt. Het zit o.a. in noten, vette vis en lijnzaadolie.

Probiotica

Zijn goede bacteriën die de huidbarriere kunnen versterken en vocht beter laten vasthouden.. Bij huidproblemen als acne, rosacea en eczeem is de balans verstoord. Het is dus aan te raden om via voeding of supplementen probiotica te gaan gebruiken.

Vitamine C

Helpt bij de aanmaak van collageen, beschermt tegen pigmentvlekken en heeft een ontstekingsremmende functie.

Vitamine D

Ook wel vitamine zon genoemd. Het is een antioxidant die we zelf aanmaken en welke beschermt tegen zonneschade. Stimuleert wondgenezing en is ontstekingsremmend.
In de winter hebben we, door gebrek aan zonlicht, vaak niet voldoende. Door vlees, eieren, vette vis of supplementen te eten vul je het tekort aan.

Astaxanthine

Een hele sterke antioxidant die de huid beschermt. Ongeveer 65 keer sterker dan vitamine C. Het wordt gemaakt door beestjes (algen, plankton) als natuurlijke bescherming tegen de schadelijke gevolgen die zon en zuurstof kunnen toebrengen.

Acne

Suikers zorgen voor vroegtijdige huidveroudering en wordt in verband gebracht met acne, net als zuivel. Heb je last van acne, dan is het verstandig om even wat producten links te laten liggen om zo de effecten ervan te kunnen waarnemen.
Minimaal 4 weken, maar liever 6, geen zuivel, alcohol, gluten, frituur en minderen met snelle suikers. Probeer tussen de 7 en 9 uur te slapen, regelmatig te bewegen en voldoende groente en vezels binnen krijgt.
Het is van belang om de darmflora in balans te krijgen, omdat dit invloed kan hebben op de hormoonfunctie, met acne problemen tot gevolg. Je kunt evt als aanvulling vit. D, probiotica en astaxanthine slikken.

DIY Maskers

Kalmerend masker

1 el havermeel *kalmerend, hydraterend*
1 el Griekse yoghurt *reinigend, maakt zacht en soepel*
1 el biologische honing *ontstekingsremmend, verzachtend.*

Vette, onzuivere huid

1/2 groene papaya (hoger percentage werkzame stof; papaine-elimineert talg en dode huidcellen)
Aangezien papaine maar enkele uren werkzaam is, kun je de andere helft opeten of in een smoothie verwerken.
1 el biologische honing *ontstekingsremmend, antibacterieel, verzachtend.*


Rode vlekken, geïrriteerde huid

2 e.l. biologische losse witte thee *antioxidant*
3 el biologische honing *ontstekingsremmend, antibacterieel, verzachtend*
Water om te verdunnen

Hydratatie

1/2 avocado *hydraterend, vit. E*
1 el biologische honing *ontstekingsremmend, antibacterieel, verzachtend*